1. Home
  2. Dagelijks-leven
  3. Adolescenten
  4. Sport

Sport

Bewegen is goed voor de gezondheid!

Lichaamsbeweging is fantastisch. Je kan je afreageren! En sport ontwikkelt ook je spieren en versterkt je gewrichten zodat ze tegen een stootje kunnen. Maar nog belangrijker is om ervan te genieten. Leer wel het verschil tussen risicovolle en veilige sporten. Praat erover met je arts.

Voor meer info over de wintersport, volg deze link.

Aanbevolen en minder aanbevolen sporten :

Ga je gang !

Je mag proberen

Nee*

Zwemmen Atletiek Worstelen
Wandelen Langlaufen Gevechtssporten
Frisbeeën Basketbal Voetbal in een club
Boogschieten Joggen Rollerbladen
Tafeltennis Badminton Skateboarden
Tai chi Volleybal Hockey
Zeilen Gymnastiek Bergbeklimmen
Fietsen Wielrennen Alpineskiën
Tennis Voetbal met vrienden Rugby
Golfen Motorcross
BMX
Boksen
Paardrijden
Waterskiën

*Bepaalde sporten kunnen uitgeoefend worden mits de nodige voorzorgen. Gelieve dit te bespreken met je hemofiliearts

Bereid je voor!

Vergeet alvorens eraan te beginnen niet dat opwarmings- en stretchoefeningen erg belangrijk zijn om blessures te voorkomen. Warm je spieren gedurende 5 à 10 minuten op voor je begint. Stretch na de opwarming minstens 5 à 10 minuten. Eerst heel het lichaam, daarna de specifieke spiergroepen die je gaat gebruiken tijdens de activiteit. Stretch je spieren op dezelfde manier na het sporten, zij het op een trager tempo.

En vergeet niet om je eerstehulpkit in je sporttas te stoppen.